کد مطلب:1482 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

نمازهایی که باید به ترتیب خوانده شود


763- انـسان باید نماز عصر را بعد از نماز ظهر , و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند , و اگر عمدا نماز عصر را پیش از نماز ظهر , و نماز عشا را پیش نماز مغرب بخواند باطل است .



764- اگـر بـه نیت نماز ظهر مشغول نماز شود , و در بین نماز یادش بیاید كه نماز ظهر را خوانده است , نمی تواند نیت را به نماز عصر برگرداند , بلكه باید نماز را بشكند و نماز عصر را بخواند , و همین طور است در نماز مغرب و عشا.

765- اگـر در بـیـن نماز عصر یقین كند كه نماز ظهر را نخوانده است و نیت را به نماز ظهر برگرداند , چنانچه یادش بیاید كه نماز ظهر را خوانده بوده می تواند نیت را به نماز عصر برگرداند و نماز را تمام كند در صورتی كه بعضی از اجزا نماز را به نیت ظهر نیاورده باشد یا آن كه اگر آورده است به نیت عصر تدارك كـند , ولی اگر آن جز ركعت باشد نماز او در هر صورت باطل است , و هم چنین اگر ركوع یا دو سجده از یك ركعت باشد نماز بنابر احتیاط لازم باطل است .



766- اگر در بین نماز عصر شك كند كه نماز ظهر را خوانده یا نه باید نماز را به نیت عصر تمام كند و بعدا نـمـاز ظـهر را بجا آورد ولی اگر وقت به قدری كم است كه بعد از تمام شدن نماز آفتاب غروب می كند و برای یك ركعت نماز هم وقت باقی نمانده , لازم نیست كه نماز ظهر را قضا كند.



767- اگر در نماز عشا شك كند كه نماز مغرب را خوانده یا نه باید به نیت عشا نماز را تمام كند و بعد نماز مغرب را بجا آورد ولی اگر وقت به قدری كم است كه بعد از تمام شدن نماز نصف شب می شود و به مقدار یك ركعت نماز هم وقت باقی نمانده لازم نیست كه نماز مغرب را قضا كند.



768- اگـر در نماز عشا بعد از رسیدن به ركوع ركعت چهارم شك كند كه نماز مغرب را خوانده یا نه باید نماز را تمام كند , و بعدا چنانچه وقت برای نماز مغرب باقی باشد نماز مغرب را نیز بخواند.



769- اگـر انـسان نمازی را كه خوانده احتیاطا دوباره بخواند و در بین نماز یادش بیاید نمازی را كه باید پـیـش از آن بـخـوانـد نخوانده است , نمی تواند نیت را به آن نماز برگرداند , مثلا موقعی كه نماز عصر را احتیاطا می خواند , اگر یادش بیاید نماز ظهر را نخوانده است , نمی تواند نیت را به نماز ظهر برگرداند.



770- برگرداندن نیت از قضا به نماز ادا , و از نماز مستحب به نماز واجب جایز نیست .



771- اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد , انسان می تواند در بین نماز - چنانچه یادش بیاید كه نماز قضا بـر ذمه دارد - نیت را به نماز قضا برگرداند , ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممكن باشد مثلا اگر مـشغول نماز ظهر است , در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند كه داخل ركوع ركعت سوم نشده باشد.